Nemzetközi vonatkozások:
C. F. Parham bibliaiskolájában tanult az afro-amerikai származású William Seymour (1870-1922) is, akinek a Los Angeles-i gyülekezetéből (Azusa utca 312) elindult a pünkösdi mozgalom. Itt sok új misszionárius kapott elhívást, akik a világ különböző pontjain hirdették az evangéliumot. Számos tanításuk és gyakorlatuk jól szemlélteti a korai pünkösdi mozgalom értékrendjét és szemléletmódját: a megtéréstől különálló eseményként tekintettek a szentlélekkeresztségre, előtérbe helyezték az evangélizációt és a gyülekezetplántálást. Kiálltak amellett, hogy Jézus vérének ereje és a Szentlélek munkája lerombolja az etnikai válaszfalakat és teret adtak a nők szolgálatának is. A pünkösdi üzenet hirdetésére széles körben használták az írásos anyagokat és a korabeli médiaeszközöket.
William J. Seymour
Azusa str
1906. szeptemberében Seymour gyülekezete elindítja az Apostolic Faith (Apostoli Hit) c. folyóiratot, amelynek segítségével nyomtatásban is terjednek az Azusa utcai, valamint az Egyesült Államok-szerte zajló hasonló ébredések hírei, bizonyságtételei és bibliai tanításai.
Apostolic Faith
A Los Angeles-i pünkösdi ébredés nem volt az egyetlen ebben az időszakban. A világ különböző pontjain, egymástól teljesen függetlenül indultak a Szentlélek munkája által inspirált mozgalmak. Így például 1880-as években Örményországban, 1907. körül Koreában, 1800-as évek végétől Indiában a Pandita Ramabai vezette Mukti női misszió, vagy Chile-ben a Willis Collins Hoover misszionárius vezette pünkösdi ébredés.
Pandita Ramabai
Willis Hoover
Thomas B. Barratt angliai születésű norvég lelkipásztor New York-i utazása során találkozik a pünkösdi mozgalommal és megkapta a Szentlélek keresztséget. Az ő szolgálata nyomán elindult a norvégiai pünkösdi ébredés, amely kihatással volt Európára is.
Thomas B. Barratt