[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.22″ custom_padding=”0px||”][et_pb_row column_structure=”3_4,1_4″ module_class=” et_pb_row_fullwidth” _builder_version=”3.25″ background_color=”rgba(117,117,117,0.13)” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” width=”94%” width_tablet=”80%” width_phone=”” width_last_edited=”on|desktop” max_width=”94%” max_width_tablet=”80%” max_width_phone=”” max_width_last_edited=”on|desktop” custom_margin=”||” custom_padding=”|30px|0px|30px” border_width_bottom=”1px” border_color_bottom=”#0c71c3″ make_fullwidth=”on”][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_post_title author=”off” date_format=”Y. F j.” categories=”off” comments=”off” featured_image=”off” _builder_version=”3.17.6″ title_font=”||||||||” title_font_size=”30px” meta_font=”|||on|||||” meta_font_size=”16px” meta_letter_spacing=”2px”][/et_pb_post_title][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_code _builder_version=”3.17.6″ text_orientation=”right”][/et_pb_code][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_5,3_5,1_5″ _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”20px||0px||false|false”][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ text_font=”||||||||” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” text_orientation=”justified”] [/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_post_title title=”off” meta=”off” _builder_version=”4.3.2″][/et_pb_post_title][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_5,3_5,1_5″ _builder_version=”3.26.5″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”20px||0px||false|false”][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.26.5″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”3.27.4″ text_font=”||||||||” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” text_orientation=”justified”] [/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.4.8″ hover_enabled=”0″]
A karantén időszakában sokunknak felborultak a mindennapjai. Nem volt ez másképp a Magyar Pünkösdi Egyház oktatási intézményeiben sem. Külső szemlélőként talán nem is volt olyan feltűnő, milyen magasságokat és mélységeket élhetett meg egy diák vagy tanár az online oktatás új, érdekes világában – ami merőben más volt az eddig megszokottól.
Isaszegre, a Gábor Dénes Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnáziumba látogattunk a napokban, ahol Kis Ágnes intézményvezetőt kérdeztük a járvány időszakáról, annak hatásairól.
Hogyan élték meg a karantén időszakát a diákok, tanárok?
“Az elején nagyon jól, hiszen a diák örült, hogy otthon maradhat, és azt gondolta, hogy az milyen klassz lesz, hogy nem kell iskolába jönni. A pedagógusok nagy kihívásnak élték meg, de ők is úgy, hogy az időbeosztásuk talán könnyedebb lesz, hiszen otthonról tudják elvégezni a munkájukat, és nem kell mondjuk másik településről ide utazniuk.
Aztán volt egy időszak, az első lelkesedés utáni megtorpanás, hogy mégis csak, a diák szempontjából: házi feladatokat kell írni, be kell osztani az időt, vissza kell küldeni az anyagokat – ezt a szülők is nagyon nehezen élték meg, főleg az alsóbb évfolyamoknál, hiszen komolyan be kellett segíteniük a munkába. A pedagógus is a közép-időszakban kezdett el ebben elfáradni, mivel ez egy intenzív, érdekes első időszak volt, ami az önképzésnek is a leglelkesítőbb ideje. De aztán, mikor már látszott, hogy nem is annyit dolgozik, mint a rutinszerűen megtartott óráival, hanem sokkal többet, akkor elérkezett egy mélypont. Majd a vége felé a nagy többség megint lendületet kapott az év végi hajrában.
A középiskolai matek tanárnőnk mondta, hogy neki 134 diákja volt, akivel napi szinten, de legalábbis heti munkaidő beosztásban kellett tartania a kapcsolatot, abból 30 volt, aki nagyon dolgozott végig. Ők azok, akik nagyon sokat is fejlődtek épp ezért, hiszen egyénileg többet tudtak velük foglalkozni. A legtöbb gyerek viszont elfáradt a végére.”
Mik az online oktatás előnyei, illetve hátrányai?
“Felső tagozatos magyar tanárunk kifejezetten az előnyök közé sorolta a következőket: Önállóságra nevel, fejleszti a kötelességtudatot, helyes időbeosztásra késztet. Nem utolsó sorban bővülnek a diák informatikai ismeretei.
Kollégáim pozitív tapasztalatai közé tartozik az is, hogy a tanári közösségben lévő kapcsolatok szorosabbá váltak az online oktatás ideje alatt. Egymást segítették, a jó gyakorlataikat megosztották, kinyitották a tudásukat a többiek felé, és a mélypontokban is tartották egymásban a lelket.
Amit én még hozzátennék az az, hogy szerintem az online oktatás az egyéni képességeket is nagyon klasszul fejleszti. Aki tényleg odatette magát (mivel egyénileg foglalkozott vele a pedagógus, egyénileg megnézte a munkáját, ő maga pedig egyénileg megnézte a feltöltött oktató videókat), nagyon nagyot tudott magához képest ugrani. Aztán persze ebből hátrány is következhet, hiszen aki mással kezdett foglalkozni, nem vett részt az órákon, egyre inkább leszakadt a többiektől. Éppen ezért biztosítottunk az év végén néhány alkalmat arra, hogy az, aki végképp elvesztette a fonalat, személyes korrepetálásban, felzárkóztatásban részesülhessen.
Itt fontos megjegyezni, hogy ennek a tanévnek csak az egyharmada volt a digitális oktatás, tehát a pedagógusok nem ez alapján zárták le a diákokat, hanem a teljes évi munkájukat értékelték. Van, akinek a digitális oktatás emelt a jegyén, aki pedig rontott, annak lehetőséget adtunk, hogy egyéb pót feladatokkal, akár így a végén személyesen is megmutassa azt, hogy ő most csak emiatt a fura helyzet miatt akadt el, de fel tudott zárkózni.
Mindemellett minden pedagógus úgy fogja kezdeni a következő tanévet, hogy beleszámolja ennek a Március 15.-e utáni időszaknak a negatív hatásait. Ismételni kell néhány anyagot, illetve megvizsgálni, hol tartanak a gyerekek, hiszen – és ez is a digitális oktatásnak a hátrányai közé sorolható – az online beküldött munkák, dolgozatok nem biztos, hogy mindig a reális képet mutatják arról a tudásról, amit a diák valóban elsajátított.
Nehézsége volt a karantén időszakának az időbeosztás. A gyereknek fokozottan koncentrálni kellett, hogy tanuljon, és ne számítógépes játékkal menjen el ez idő. Ugyanakkor nagyon nehéz volt beosztani az idejét még a pedagógusnak is, mert ugyan jó, hogy otthonról dolgozott, de valahogy jobban körülhatárolható volt az idő, amikor a hagyományos oktatási formát használt. Az otthon töltött idő egyfajta kikapcsolódási idő lehetett. A kollégáimtól azt hallottam, hogy ez most teljesen összemosódott, hiszen szinte egész nap, sőt még éjjel, vagy hajnalban is dolgoztak, keresték a legjobb digitális felületeket, játékokat, interaktív programokat, hogy izgalmassá tegyék az órákat.”
Változatosabb házi feladatok, interaktívabb tanórák, tankönyv-centrikus oktatás perspektívájának szélesítése a digitális technika magasabb fokú bevonásával. Ágnes elmondásai alapján ezek mind-mind olyan dolgok, amiket a pedagógusok tovább visznek majd, akár lesz még hasonló időszak a jövőben, akár nem.
Nem könnyű hónapok állnak mögöttünk. Sokan erejükön felül teljesítettek annak érdekében, hogy az oktatás ne csorbuljon, a tudás-áramlás digitális úton is megvalósulhasson. Nem tudjuk, mit hoz a jövő, azonban azzal a Bibliai igeverssel zárnám a gondolatsorokat, amibe mindannyian bátran kapaszkodhatunk:
“Mert csak én tudom, mi a tervem veletek – így szól az ÚR -: békességet és nem romlást tervezek, és reményteljes jövőt adok nektek.” (Jeremiás 29:11)
Pócsi Ági
MPE kommunikációs munkatárs
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.25.4″ global_module=”477″][et_pb_row column_structure=”1_4,1_2,1_4″ custom_padding_last_edited=”on|phone” disabled_on=”off|off|off” _builder_version=”4.4.6″ custom_padding_tablet=”0px||0px” custom_padding_phone=”||0px”][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.25.4″][et_pb_post_nav in_same_term=”on” prev_text=”|” next_text=”|” disabled_on=”off|on|on” _builder_version=”3.26.3″ title_font=”|||on|||||” title_text_color=”#0c71c3″ title_font_size=”18px” title_letter_spacing=”1px”][/et_pb_post_nav][et_pb_post_nav in_same_term=”on” prev_text=”%title” next_text=”%title” disabled_on=”on|off|off” _builder_version=”3.26.3″ title_font=”|||on|||||” title_text_color=”#0c71c3″ title_font_size=”18px” title_letter_spacing=”1px”][/et_pb_post_nav][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.25.4″][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.25.4″][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.25.4″ custom_padding=”0px||70px” global_module=”435″ saved_tabs=”all”][et_pb_row _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”20px||0px||false|false” locked=”on”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]