TÍZ ÉV TELVE REMÉNYSÉGGEL

2022. május 18.

 
 

„Egy olyan világ felépítésén dolgozunk, ahol gyermekeink megtalálják a helyüket, eligazodnak a milliónyi útvesztőben, és bölcsességgel telve egy sikeres és boldog életet élhetnek” – hangzott el azon a szakmai konferencián, amellyel a Reményhír Oktatási Intézmény jubileumi programsorozata indult el április 11-én. Az idén tízéves intézmény kezdetektől fogva elsősorban a hátrányos helyzetű családokból érkező gyermekek számára nyújt segítséget.

„A művészeti nevelés szerepe a hátrányos helyzetű tanulók nevelésében” címmel rendezett konferencián elsőként Durkó Albert, az MPE OCM misszióvezetője, köszöntötte az egybegyűlteket.

„Tíz évvel ezelőtt, amikor átvettük az iskolát egyetlen látomás lebegett a szemünk előtt, egy reményteljes jövő, amit a bölcsesség irányít, ahol az eddig lenézettek kiemelkednek és elsők lesznek. Olyanok, akik példával szolgálhatnak a magukat nagynak, okosaknak tartók előtt. Ha a gyerekeknek csupán tudásanyagot adunk át, akkor eltévednek a világban, és nem lehetnek sikeresek. A mi feladatunk a bölcsességre való nevelés is, amit tapasztalati úton a Teremtő ismeretén keresztül nyerhetnek el. A bölcs ember egyben boldog ember is, aki megtalálja a tudást az előrelépést és a békességet. Jöhet valaki nagy mélységből, nélkülözésből, de akkor is megtalálhatja a bölcsességet, ami stabilizálja, irányba állítja, és jó szerencséssé, boldoggá teszi az életét. Mi erre tettük fel az életünket, az isteni bölcsesség követeiként akarjuk láttatni mindenkivel az élet értelmét és célját.„

Őt követően Sörös Iván, a Társadalmi Felzárkózásért Felelős Helyettes Államtitkárság főosztályvezetője méltatatta az intézményben elért eredményeket.

„Nekünk a gyermeki nyitottsággal, kíváncsisággal feladatunk van. A művészeti nevelés kapcsán elsősorban az szokott elsőként eszünkbe jutni, hogy aki tud bánni az ecsettel, a ceruzával, az ki tudja fejezni az érzelmeit, de ennél mélyebb funkciói vannak a művészeti nevelésnek, hiszen számos területen tapasztalható a fejlesztő hatása” – emelte ki.

„Én azt gondolom, hogy a rengeteg erőfeszítés, és jó gyakorlat, ami ebben az intézményben tapasztalható, olyan felemelő érzés, amiből mindannyian töltekezhetünk. Nem az a kérdés, hogy az élet mit vár el tőlünk, hanem, hogy mi hogyan tudunk reagálni a felmerülő problémákra, dacolni velük. Nem elég csak szeretni ezeket a gyermekeket, hanem olyan szakértelemmel kell bírni, ami mások számára is példa és adaptálható. Ebben az intézményben ilyen kiváló jó gyakorlatokat láthattunk” – ezt már Simon Nóra Edina, az Oktatási Hivatal Békéscsabai Pedagógiai Oktatási Központjának főosztályvezetője emelte ki.

Kálmán Tibor, Békés polgármestere szorosnak és gyümölcsözőnek ítélte meg az önkormányzat és az intézmény kapcsolatát.

„Azért a munkáért, ami ebben az intézményben zajlik, csak hálával tartozunk az önkormányzat részéről, az elmúlt tíz évben nagyon sokszor fogtuk meg egymás kezét, tudtunk egymásnak segíteni. Mi továbbra is számítunk rátok, és ti is számíthattok ránk” – hangsúlyozta beszédében.

A Magyar Pünkösdi Egyház Országos Cigánymissziója 2012-ben alapította meg a Reményhír Intézményfenntartó Központot és az általa működtetett oktatási intézményt, ahová a gyermekek nyolcvan százaléka hátrányos helyzetű, és halmozottan hátrányos helyzetű roma családból érkezik.

„Fő feladatunk a felzárkóztatás, és a tehetséggondozás. Mindemellett intézményünk jellegéből adódóan a roma identitástudat erősítése, a roma kultúra, értékek közvetítése és megszilárdítása tanulóinkban. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy tanulóink számára biztosítsunk lehetőségeket, utat mutassunk, bátorítást adjunk. Ez határozta meg az elmúlt tíz év fejlesztési irányait is. A siker fogalma átértékelődik intézményünkben: apró lépések, eredmények, a tudás, az ismeretek folyamatos bővülése, a személyiség pozitív irányba való elmozdulása, a közösség támogató erejének tapasztalása, a gyermekek önbizalmának, hitének erősödése, hogy lassan, de kialakulnak céljaik, továbbtanulási, életvezetési elképzeléseik. Nálunk ez a siker. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy tanulóink számára biztosítsuk a lehetőségeket, utat mutassunk, bátorítást adjunk ” – fogalmazott Durkóné Illés Bernadett, intézményvezető.

A Reményhír Intézmény tevékenysége mára egyaránt kiterjed az óvodai és alapfokú művészeti iskolai, az általános iskolai oktatásra valamint a szakképzésre, a pedagógusok a hatékony szakmai módszerek mellett nagy hangsúlyt fektetnek minden korosztályban a hitélet átformáló erejére is. A békési diákok számára kiemelt szerep jut a művészeti tevékenységek oktatásának is, ezért az eseményen L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány vezetője volt a meghívott előadó. Az Igazgyöngy Alapítvány 1999 óta dolgozik az esélyegyenlőségért, társadalmi integrációért, a gyerekszegénység, és az átörökített mélyszegénység felszámolásáért. Alapítványuk Európa tíz legszegényebb régiójának egyikében, az Észak-alföldi régióban működik, központunkat Berettyóújfaluban hozták létre.

„Öröm volt itt előadást tartani. Értő közönség, és egy kerek történet az, ami fogadott, hiszen olyan helyre mentem, akiknél az oktatási szerepvállalás is harmonikusan illeszkedő a hitélethez, és a misszióhoz” – fogalmazott a konferenciát követően L. Ritók Nóra.

Az ünnepi eseményre nem csak az előadók és a szervezők, hanem a diákok is készültek, a Reményhír Intézmény Alapfokú Művészeti Iskolájának tanulói mutattak be színvonalas produkciókat a meghívottaknak, Rácz Ildikó ének és szolfézstanár, és Szilágyi Attila gitártanár felkészítésével.

Tavaly szeptemberben művészetterápiás foglalkozássorozatot vezettek be az iskolában, Kesjárné Putnoki Kornélia, művészetterapeuta vezetésével, aki az eddigi sikerekről számolt be a jelenlévőknek. A rendhagyó foglalkozásokon a diákok nagy lelkesedéssel vesznek részt, de a pedagógusok is örömmel kapcsolódnak be a művészeti órákba – tudtuk meg. A konferencia záróakkordjaként műhelyfoglalkozás keretein belül pillanthattak bele a művészetterápiás oktatás hangulatába a résztvevők.

A jubileumi év kapcsán jelent meg a Reménységgel a jövő generációjának építésében című kiadvány, amelyben a szerkesztők húsz jó gyakorlatot mutatnak be, amit megvalósítanak szakmai munkájuk során. A jó gyakorlatok több oldalról, több színtéren a közös cél megvalósítását segítik elő.

2020